»obozy - niesulice
»baza-niesulice
»oferta indywidualna
»obozy hufców, szczepów, drużyn...
»obozy harcerskie

Warunki Uczestnictwa w obozie Niesulice 2020

WARUNKI UCZESTNICTWA w WYPOCZYNKU w NIESULICACH

Nazwa wypoczynku  Obóz organizowany w ramach Zgrupowania Obozów Hufca Świdnica w Niesulicach

Adres obozu  Harcerska Baza Obozowa Hufca Świdnica w Niesulicach, OŁOBOK,
66-213 Skąpe

Czas trwania

  • I turnus – 03.07-17.07.2020 r.  – kierownik wypoczynku Mariola Pamuła
  • II turnus – 17.07-31.07.2020 r. – kierownik wypoczynku Violetta Sobczak
  • III turnus - 31.07-14.08.2020 r. – kierownik wypoczynku Violetta Sobczak

Organizator  Komenda Hufca ZHP w Świdnicy, 58-100 Świdnica, ul. Lelewela 18, tel. 74 8520179

PrzejazdyZbiórka o godz. 7.50 przed SP 315 w Świdnicy, pl. Wojska Polskiego. Przed odjazdem autokary poddawane są kontroli policyjnej. W przypadku gdy rodzic dowozi dziecko sam do bazy,
należy przyjechać w godzinach 12.00-13.00. W dniu zakończenia obozu po dziecko należy przyjechać w godzinach 11.30-12.30.
ŚWIDNICA – wyjazd – 8.30, powrót w godz. 16.30-17.00.
UWAGA!!! W związku z otwarciem drogi S3 zmianie ulegają miejsca zbiórek. Po drodze
 postoje w celu zabrania dzieci to:

JAWOR  - 9.00-9.30 – MOP tj. Miejsce Obsługi Podróżnych JAWOR,
powrót 16.00-16.30 – MOP Jawor
POLKOWICE  – 10.30-10.45 – Stacja LOTOS ul. Działkowa 5, powrót Stacja ORLEN-droga krajowa 3, godz. 15.00-15.30.

Podczas podróży nie przewidujemy postoju, chyba, że sytuacja będzie tego wymagała.
Przejazd autokarem wliczony jest w cenę obozu. W przypadku własnego dojazdu na obóz i z obozu, pomniejszamy koszt całkowity o 50 zł.

Ubezpieczenie – polisa PZU, uczestnicy ubezpieczeni są od następstw nieszczęśliwych wypadków.
Suma ubezpieczenia 35.000 zł. Wszyscy wychowawcy oraz inne osoby kadry i personelu posiadają polisę od odpowiedzialności cywilnej (OC).
Baza (rok założenia 1968) położona jest nad jeziorem Niesłysz, w lesie sosnowo-brzozowym. Obozowisko oddalone jest 2 km od wsi Niesulice, 4 km od Ołoboku, 12 km od Świebodzina, 45 km od Zielonej Góry. Czystość wody, dobry program i wyśmienite jedzenie to atuty, które przekonują wielu. Od lat staramy się utrzymywać wysoki poziom organizacyjny i programowy. Stwarzamy rodzinną atmosferę, a to, co zapewniamy w ramach odpłatności, mieści się w ogólnie przyjętym standardzie obozowania.
ZAKWATEROWANIE - w namiotach, w których śpi po 5-6 osób. Każdy uczestnik otrzymuje: łóżko typu kanadyjka, materac, koc, poduszkę i pościel. UWAGA!!! Nowość - dziecko musi mieć obowiązkowo ze sobą ŚPIWÓR. Na wyposażeniu namiotu jest regał obozowy, podest na buty i ławeczka obozowa. W namiotach uczestników nie ma światła, ale każdy namiot kadry wyposażony jest w energię elektryczną.
HIGIENA OSOBISTA - odbywa się w sanitariatach. Jest to murowany budynek, o bardzo wysokim standardzie, po kompleksowym remoncie przeprowadzonym w 2018 roku. Natryski, umywalki, toalety.
ŻYWIENIE - w stołówce, wyposażonej w stoły, krzesła, talerze, sztućce, kubki, dzbanki i wazy. Zapewniamy 4 posiłki dziennie: śniadanie, obiad, podwieczorek i kolację oraz paczkę na drogę powrotną. Posiłki przygotowywane są na miejscu przez doświadczone kucharki, które gotują smacznie i zdrowo – jak u mamy. Dla łasuchów – dokładki. Jadłospis urozmaicony: wędliny, sery, dżemy, miód, jaja, ryby, mięso, warzywa gotowane i surowe, owoce, herbata, kakao, mleko (ciepłe lub zimne), woda, jogurty.
Nie realizujemy menu dla wegetarian, wegan, osób na szczególnej diecie, w tym bezglutenowej.
OPIEKA MEDYCZNA
– pielęgniarka i lekarz, polowe ambulatorium z lekami do pomocy doraźnej. Najbliższy szpital i pogotowie w Świebodzinie – 12 km od bazy. W sytuacjach wyższej konieczności wzywamy pogotowie ratunkowe, które dociera na bazę w ciągu 15 minut.
KĄPIELISKO - strzeżone przez dwóch ratowników, pomost kąpielowy i plaża. Woda w kąpielisku bada przez SANEPiD. Wyposażone jest w nowoczesny sprzęt ratowniczy. Kąpielisko podzielone jest na część płytką dla nie umiejących pływać oraz głęboką (ok. 4m) ograniczoną bojami. Przy wejściu na kąpielisko tablica z regulaminem kąpieli. Ratownicy prowadzą pogadanki z uczestnikami na temat bezpieczeństwa kąpieli i zasad przebywania na kąpielisku. Kąpiel w jeziorze odbywa się wyłącznie w obecności ratowników i wychowawcy grupy.
KADRA - bazą zarządza sztab ludzi, którzy dbają o sprawy organizacyjne i programowe:

  • kierownik wypoczynku i jego zastępcy,
  • kwatermistrz - odpowiada za sprawy sprzętowe,
  • magazynier żywności - prowadzi magazyn i dokumentację z tym związaną,
  • kierowca - zaopatruje obóz w artykuły żywnościowe i techniczne,
  • pielęgniarka, lekarz - służą opieką medyczną przez całą dobę,
  • ratownicy WOPR - dbają o bezpieczeństwo na kąpielisku,
  • szefowa kuchni i pomoce kuchenne - obsługują blok żywieniowy.
  • obsługa techniczna – konserwator, osoby sprzątające część sanitarną,
  • kadra wychowawcza z uprawieniami wymaganymi przepisami państwowymi, w tym instruktorzy Związku Harcerstwa Polskiego.

WYBRANE ZAJĘCIA PROGRAMOWE

Na turnusie przebywa blisko 500 osób, na 10-12 podobozach. Podobóz pracuje według własnego programu, w zależności od specjalności obozu oraz ma możliwość korzystania z propozycji przygotowanych przez zastępcę do spraw programowych. Wśród tych propozycji:

- codzienne zajęcia z Zumby prowadzone przez licencjonowanego instruktora Zumby i Aerobiku,

- festiwal piosenki, seanse filmowe, gry i zabawy, tańce, nauka piosenek, zabawy chustą Klanzy, gry planszowe, warsztaty plastyczne, pląsy, dyskoteki, tańce integracyjne, ognisko z pieczeniem kiełbasek, turniej umiejętności artystycznych, prezentacja talentów,

- wyprawy leśną ścieżką dydaktyczno-krajoznawczą,

- zajęcia sportowe: dwa ognie, piłka nożna, siatkówka, koszykówka, biegi przełajowe, strzelanie z łuków, tenis stołowy,

- zabawy w wodzie pod nadzorem ratowników: piłka wodna, pływanie, skoki do wody, kąpiele w jeziorze, aquazumba,

- wycieczki kajakowe po jeziorze Niesłysz, wycieczki piesze do Przełaz, Niesulic i Kalinowa. 

Wykaz rzeczy niezbędnych na obozie

- ŚPIWÓR – nasza praktyka obozowa pokazuje, że  dzieciom jest wygodniej i cieplej w śpiworach. Kołdra niejednokrotnie spada w nocy z łóżka, szczególnie w przypadku małych dzieci.
- rzeczy do higieny osobistej, tj. szczoteczka, pasta do zębów, kubek, mydło, szampon, grzebień lub szczotka, ręczniki 2 szt. (najlepiej w ciemnym kolorze), proszek do prania w małej saszetce (lub kapsułki), klapki pod prysznic (posłużą też na plażę). Prosimy zaopatrzyć dziecko w foliowe/ parciane torby na brudne rzeczy, by nie mieszały się z czystymi 
- bielizna osobista, skarpety, piżama, strój kąpielowy, przeciwsłoneczne nakrycie głowy (czapeczka, chustka, bandamka),
- koszulki bawełniane, krótkie spodenki, dres, bluzy, polar (NIE sweter – polar jest lżejszy, cieplejszy,
nie chłonie wody i szybciej wysycha niż sweter), długie spodnie,
- obuwie sportowe, buty nieprzemakalne, sandały lub inne lekkie obuwie, kurtka przeciwdeszczowa
z kapturem,
- legitymacja szkolna, latarka, zeszyt i długopis do zapisywania piosenek,
- dodatkowo na obozie windsurfingowym i żeglarskim – tenisówki, na konnym polecamy kamizelkę, wygodne spodnie i buty przeznaczone do jazd konnych. Toczek gwarantuje organizator.

„Gubienie” rzeczy na obozie jest częstym zjawiskiem. Po kilku dniach rzeczy te znajdują się
w plecaku lub innym miejscu. Mokre ubrania, ręczniki trafiają do obozowej suszarni. Zdarza się,
że do rzeczy tam pozostawionych nikt z uczestników nie przyznaje się, bo dzieci nie brały udziału w pakowaniu bagażu przed obozem i zwyczajnie nie znają swoich „ciuchów”. Zdarza się, że uczestnicy zgłaszają rodzicom kradzież swoich rzeczy. Proszę dzieci uczulić na takie sytuacje. Fakt ten muszą zgłaszać przede wszystkim wychowawcy, natychmiast gdy odkryją brak danej rzeczy. Wśród kadry mamy funkcjonariusza policji, który błyskawicznie zareaguje. Na naszych obozach kradzieże praktycznie się nie zdarzają, a zaginięcie jakiejś rzeczy jest zwykle łatwym wytłumaczeniem dla bałaganiarstwa, zapominalstwa. Dotyczy to również telefonów pozostawionych np.: na pomoście lub w łazienkach. 

Prosimy pamiętać, że bagaż z autokaru na teren obozu dzieci będą musiały przenieść samodzielnie. Kadra z przyjemnością pomoże, ale lepiej spakować torbę/plecak z umiarem. Ważne jest, żeby uczestnik brał udział w pakowaniu się. Musi wiedzieć co jest w którym miejscu spakowane oraz umiał rozpoznać swoje rzeczy. W przypadku maluchów sugerujemy podpisanie rzeczy na metkach.

Odpłatność !!!- potwierdzeniem rezerwacji miejsca jest wpłata na konto organizatora 200 zł zaliczki w CIĄGU 7 DNI od momentu wysłania formularza zgłoszeniowego. Całość należy opłacić najpóźniej na dwa tygodnie przed rozpoczęciem turnusu. Nr konta do wpłat Santander Bank o/Świdnica 66 1090 2369 0000 0006 0200 0234. Faktura wystawiana jest na osobę wskazaną w uwagach formularza zgłoszeniowego. W przypadku braku takiego zapisu – na płatnika.

KARTA UCZESTNICTWA – to dla nas najważniejszy dokument na obozie. Kartę otrzymujecie Państwo po zapisaniu dziecka na konkretny obóz i turnus. Prosimy o rzetelne  jej wypełnienie, podpisanie (oboje rodzice lub opiekunowie) we wszystkich wskazanych miejscach i niezwłoczne odesłanie lub przyniesienie do nas, w ciągu 7 dni od daty otrzymania tej karty. Rodzice/ opiekunowie wypełniają trzy pierwsze strony karty, czwarta należy do organizatora. Pierwsza strona to dane osobowe, na drugiej stronie karty należy napisać  istotne informacje o stanie zdrowia dziecka, uczuleniach i ewentualnych lekach, które dziecko przyjmuje stale. Staramy się być otwarci na różne nadzwyczajne sytuacje, ale musimy być o nich wcześniej poinformowani, żebyśmy mogli odpowiednio przygotować się i zareagować. Jest też miejsce na wpisanie  informacji o specjalnych potrzebach dziecka, jego zainteresowaniach. Należy wpisać wszystko, co pomoże wychowawcy w pracy z Państwa dzieckiem na obozie. Na trzeciej stronie umieściliśmy regulamin uczestnika. Organizator zastrzega sobie prawo zakwalifikowania tylko tych uczestników, dla których będzie w stanie zapewnić należytą opiekę.

Leki – jeśli dziecko stale przyjmuje leki informację tę należy wpisać w karcie, a leki zapakować w zamykaną, podpisana torebkę foliową tak, aby dziecko już pierwszego dnia obozu mogło ją przekazać wychowawcy. Leki będą wydawane przez wychowawcę lub pielęgniarkę. Samodzielnie uczestnicy się nie leczą.

Warunki rezygnacji z uczestnictwa
W uzasadnionych przypadkach nieobecności uczestnika na turnusie np.: choroba, rodzic/ opiekun może starać się o zwrot wniesionej wpłaty, z której organizator potrąca faktycznie poniesione koszty związane z pobytem dziecka na obozie:
- przy rezygnacji do 30 dni przed rozpoczęciem obozu – bez potrąceń,
- 29 dni – 7 dni – 20 % ogólnej ceny obozu,
- poniżej 7 dni – 70 % ogólnej ceny obozu,
- przy rezygnacji w dniu rozpoczęcia lub w trakcie trwania obozu, rodzic może starać się o zwrot wyłącznie kwoty wynikającej z niewykorzystanych stawek żywieniowych.. 

Dodatkowe informacje

- Zwracamy szczególną uwagę Państwa, że dzieci na kolonii dla maluchów i obozach rekreacyjnych dla dzieci młodszych muszą być samodzielne, tj. potrafią samodzielnie zadbać o higienę osobistą, pościelić łóżko, utrzymywać swoje rzeczy w należytym porządku. Rozmowa rodzicielska ze swoją pociechą przed wyprawieniem na kolonię/ obóz jest niezbędna. 
- Podczas obozu uczestnik może być zabierany z terenu obozu wyłącznie przez rodziców/ opiekunów prawnych. Jeśli życzą sobie Państwo, by Państwa dziecko mogło być odebrane przez inne osoby (np.: członków dalszej rodziny), niezbędne będzie złożenie deklaracji w formie pisemnej – druk takiego upoważnienia w załączeniu.  

- Podczas trwania obozu uczestnicy będą mieli możliwość uczestniczenia w niedzielnych katolickich mszach świętych. 

 - W nagłych wypadkach będziemy podejmować próby skontaktowania się z Państwem dostępnymi nam sposobami w oparciu o telefony podane przez Państwa w karcie kwalifikacyjnej. Jeśli nie uda nam się nawiązać kontaktu, a sytuacja będzie tego wymagała, będziemy podejmowali wszelkie działania zmierzające do ochrony zdrowia i życia Państwa dziecka.

 - Wychowawcy prowadzić będą tzw. „bank”, w którym uczestnicy będą mogli przechowywać pieniądze, jakie dostaną na obóz. Na życzenia dziecka pieniądze będą wypłacane. Dlatego też polecamy dać rozmienione nominały (5 zł, 10 zł) w podpisanym woreczku strunowym.

Kwotą absolutnie wystarczająca to 50-100 zł. Uczestnicy mają wszystko opłacone i te pieniądze zostaną wydane w 99 % na lody, colę i chipsy. Organizator nie ponosi odpowiedzialności za pieniądze, utracony lub zniszczony sprzęt elektroniczny, rzeczy wartościowe oraz rzeczy pozostawione przez uczestników na obozie, a niezdeponowanych w „banku”.


TELEFONY! Kochani rodzice, skoro powierzyliście nam swoje pociechy to musicie nam zaufać. Wasze częste telefony do dzieci utrudniają realizację programu, a wieczorna rozmowa z dzieckiem powoduje jego rozbicie emocjonalne przed nastaniem ciszy nocnej. Zdecydowanie odradzamy umowę Państwa z dzieckiem „jak będzie źle, to po ciebie przyjadę”, bo  jest to gwarancja, że dziecko nastawia się na to, że będzie źle. Chcielibyśmy, żeby czas spędzony na łonie natury, w Niesulicach był wolny od urządzeń elektronicznych, telefonów, smartfonów i komputerów – dla dobra Waszych dzieci. Uczestnik może korzystać z telefonu komórkowego wyłącznie w czasie i na zasadach ustalonych przez wychowawcę. Uczestnik, który nie będzie stosował się do obowiązujących zasad będzie musiał oddać swój telefon do depozytu do wychowawcy lub kierownika obozu (w takim przypadku telefon będzie wydawany uczestnikowi obozu raz dziennie, wyłącznie do celów kontaktowych).  


Godziny wyznaczone do kontaktu z dziećmi to 14.30-15.30.

- Podczas każdego z turnusów kierownictwo ośrodka przeprowadzi próbny alarm w celu przygotowania uczestników i kadry do ewentualnej sytuacji zagrożenia życia oraz nauczenia się odpowiedniego zachowania w razie faktycznego wystąpienia takiego przypadku.  

- Informujemy, że w czasie trwania obozu rejestrujemy audiowizualnie i fotografujemy wszelkie nasze działania programowe. Konsekwencją powyższego będzie używanie wizerunku Państwa dziecka w związku z działalnością statutową prowadzoną przez Związek Harcerstwa Polskiego, na wszystkich polach eksploatacji wymienionych w art. 50 Ustawy z dnia 4 lutego 1994 r. o prawie autorskim i prawach pokrewnych (tekst jednolity: Dz. U. 2006, nr 90, poz. 631 ze zmianami), bez ograniczeń co do czasu i ilości.

- Komenda Hufca ZHP Świdnica Chorągiew Dolnośląska ZHP we Wrocławiu jako administrator danych oświadcza, że dane osobowe dziecka zawarte w karcie kwalifikacyjnej będzie wykorzystywać i przetwarzać (zbierać, przechowywać, utrwalać i usuwać) tylko w celu wykonania zadań statutowych  ZHP (art.23, ust.1, pkt 5 i art. 27, ust.1, pkt 4 ustawy o ochronie danych osobowych z dnia 29.08.1997 r. – Dz.U. z 2015 r. poz. 2135 z późn. zm.) przy zachowaniu postanowień ww. ustawy dotyczących gwarancji ochrony przetwarzania tych danych.

UCZESTNIKÓW OBOWIĄZKUJĄ W CZASIE TURNUSU PONIŻSZE REGULAMINY OBOZOWE:

REGULAMIN UCZESTNIKA OBOZU

  • Uczestnik ma obowiązek przestrzegania wszystkich regulaminów obozowych, uczestniczenia w zajęciach programowych organizowanych przez wychowawców.
  • Uczestnik ma prawo występowania z inicjatywą i współtworzenia programu obozu.
  • Uczestników obowiązuje grupowe chodzenie na posiłki z wychowawcą.
  • Cisza nocna obowiązuje w godz. 22.00-6.00, z wyjątkiem zajęć organizowanych przez wychowawców w godzinach ciszy nocnej.
  • Wszystkich uczestników obowiązuje zakaz picia napojów alkoholowych (w tym również piwa) i zakaz palenia tytoniu, zażywania narkotyków i innych środków odurzających.
  • Uczestnik ma prawo do korzystania z kąpieliska, ale tylko w obecności ratownika i wychowawcy, zgodnie z regulaminem kąpieli.
  • Wychodzenie poza teren obozu jest możliwe tylko po wcześniejszym uzgodnieniu tego z wychowawcą.
  • Uczestnik ma obowiązek dostosowania się do ustaleń obozowych, dbania o mienie obozowe. Uczestnik (rodzice lub opiekunowie) ponoszą odpowiedzialność za szkody wyrządzone przez niego podczas trwania podróży lub pobytu na obozie.
  • Uczestnika obowiązują ogólnie przyjęte zasady i normy postępowania w społeczeństwie, a członków ZHP obowiązuje ponadto przestrzeganie Prawa Harcerskiego.
  • W przypadku nieprzestrzegania niniejszego regulaminu komendant obozu ma prawo do ukarania uczestnika, włącznie z wydaleniem z obozu z jednoczesnym powiadomieniem o tym fakcie rodziców (opiekunów). 

REGULAMIN KĄPIELISKA

  • Kąpielisko jest obiektem ZHP Świdnica i otwarte jest w sezonie obozowym codziennie w godz. 10.00-14.00 i 16.00 -18.00.
  • Do korzystania z kąpieliska uprawnieni są wyłącznie uczestnicy zgrupowania obozów Hufca ZHP Świdnica, którzy mogą przebywać na terenie kąpieliska oraz kąpać się wyłącznie w grupach i pod opieką wychowawców.
  • Kąpielisko jest strzeżone przez ratowników WOPR. Kolory flag oznaczają:
    - biała – kąpiel dozwolona, ratownicy WOPR na kąpielisku,
    - czerwona – całkowity zakaz kąpieli,
    - brak flagi – kąpielisko nieczynne, brak służb ratowniczych.
  • Leżakowanie dozwolone jest na całym terenie przyległym do kąpieliska, na plaży lub na pomoście za zgodą ratowników.
  •  Ze względu na bezpieczeństwo osób kąpiących się zaleca się wzajemną obserwację, a w miarę potrzeby udzielenie pomocy i zaalarmowanie ratowników.
  • Osoby korzystające z kąpieliska obowiązane są ściśle stosować się do poleceń ratowników.
  • ·         Osobom znajdującym się na terenie kąpieliska NIE WOLNO:
    - przekraczać granicy strefy oznaczonej czerwonymi bojkami, jeżeli nie umieją pływać,
    - przekraczać granicy strefy oznaczonej bojami żółtymi (głębokość do 4m),
    - wchodzić do wody wbrew zakazowi ratownika oraz w czasie, w którym wywieszona jest flaga czerwona,
    - niszczyć urządzeń i sprzętu kąpieliska,
    - korzystać z kąpieli w stroju innym niż strój kąpielowy,
    - zakłócać wypoczynku i kąpieli innych osób, a w szczególności: popychać i wrzucać inne osoby do wody, skakać do wody, biegać po pomoście, zaśmiecać i brudzić teren kąpieliska, jeździć rowerem po pomoście,
    - korzystać ze sprzętu pływającego w strefie wyznaczonej do kąpieli.  
  •  Za przedmioty wartościowe pozostawione na kąpielisku i terenie przyległym ratownicy ani właściciel bazy nie ponoszą odpowiedzialności.
  • Osoby, które zniszczyły/ uszkodziły sprzęt wodny lub urządzenia kąpieliska ponoszą odpowiedzialność materialną za wyrządzone szkody.
  •  ZABRANIA SIĘ:
    - wędkowania na pomoście, pływania kajakami w obrębie kąpieliska, parkowania pojazdów mechanicznych w obrębie kąpieliska, boiska i na plaży, wstępu osobom, których stan wskazuje na spożycie alkoholu, oraz wnoszenia i spożywania napojów alkoholowych na terenie kąpieliska i plaży.
  • Osoby naruszające porządek publiczny lub przepisy niniejszego regulaminu będą usuwane z terenu kąpieliska, niezależnie od ewentualnego skierowania sprawy na drogę postępowania w sprawach o wykroczenia.

REGULAMIN KĄPIELI

  1. Kąpiel bez nadzoru ratownika jest surowo zabroniona.
  2. Osoby korzystające z kąpieli zobowiązane są ściśle stosować się do poleceń ratownika.
  3. Kąpiel lub ćwiczenia w wodzie odbywają się w grupach nie większych niż 15 osób.
  4. Za ustalenie z ratownikiem kolejności wchodzenia grup do wody odpowiedzialni są wychowawcy.
  5. Nie wolno wchodzić do wody po wysiłku oraz nie wolno się kąpać na czczo lub wcześniej niż godzinę po posiłku.
  6. Grupy oczekujące na swoją kolej wejścia do wody powinny przebywać w cieniu, obserwując kąpiących.
  7. Grupy przychodzą do kąpieli i odchodzą po niej pod kierunkiem wychowawców. Grupa bez wychowawcy nie będzie dopuszczona do kąpieli.
  8. Obowiązuje całkowity zakaz samodzielnego wchodzenia do wody. Nie wolno wchodzić do wody bez wiedzy i zgody ratownika i opiekuna.
  9. Przed wejściem do wody i po wyjściu z wody obowiązuje zbiórka na brzegu w celu sprawdzenia liczebności grupy. Grupa wyznaczona wchodzi do wody i wychodzi z niej tylko na sygnał podany przez ratownika.
  10. Samodzielne wyjście z wody należy zgłosić ratownikowi.
  11. Wychowawca grupy w czasie zajęć w wodzie powinien znajdować się w takim miejscu, z którego widziałby wszystkich kąpiących się i sam był przez nich widziany.
  12. W czasie kąpieli musi być utrzymana karność w grupie.

          Obowiązuje całkowity zakaz:
  • kąpieli w maskach do nurkowania, łańcuszkach, kolczykach czy też zegarkach i pierścionkach,
  •  wrzucania i wpychania do wody oraz skakania do wody,
  • zanurzania się i nurkowania,
  • przekraczania stref przeznaczonych do kąpieli,
  • wznoszenia niepotrzebnych okrzyków i urządzania fałszywych alarmów oraz lekkomyślnych żartów.

13. Ustala się następującą sygnalizację dźwiękową:

  • 1 – gwizdek – przekroczenie regulaminu kąpieli,
  • 2 – gwizdki – koniec kąpieli,
  • seria krótkich gwizdków – „Alarm”

14. W przypadku złego samopoczucia, bólu i zawrotu głowy, innych dolegliwości, zauważenia tonięcia - należy natychmiast powiadomić ratownika.
15. Na sygnał ” Alarm ” wszyscy natychmiast wychodzą z wody na brzeg.
16. Nauka pływania odbywa się w innym czasie niż kąpiel.

REGULAMIN KORZYSTANIA Z KAJAKÓW

  • Z kajaków mogą korzystać uczestnicy obozów wyłącznie pod nadzorem wychowawcy i podczas obecności ratowników.
  • Kajaki, z których korzystają uczestnicy wyposażone są w kamizelki asekuracyjne i wiosła.
  • Pływanie kajakami odbywa się wyłącznie w zapiętych kamizelkach asekuracyjnych.
  • Niedopuszczalne jest korzystanie z kajaków podczas silnych wiatrów.
  • W czasie pływania kajakami należy zachowywać się zgodnie z dobrym obyczajem wodniaka i bezpieczeństwem uczestników.

NIE WOLNO:

- hałasować i zaśmiecać akwenu wodnego i nabrzeży,
- siadać na burcie, dziobie, rufie, również wtedy, gdy kajak stoi na nabrzeżu,
- stać i kucać w kajaku, skakać z kajaka do wody,
- kąpać się w kamizelkach asekuracyjnych (kapokach) oraz siadać na nich,
- pływać kajakiem po zmroku.

  • Uczestnicy obozów nie umiejący pływać mogą korzystać z kajaków tylko pod opieką wychowawcy.
  • Pływanie odbywa się po akwenie określonym przez ratowników.
  • Na akwenie należy bezwzględnie podporządkować się decyzjom  ratowników.
  • Należy zwracać uwagę na większe jednostki pływające i zawsze ustępować im z drogi.

ZASADY OCHRONY PRZECIPOŻAROWEJ

Wskazania zapobiegawcze

  • Za stan bezpieczeństwa pożarowego odpowiedzialny jest komendant, kadra instruktorska oraz wszyscy uczestnicy obozu.
  • Każdy uczestnik obozu powinien znać przyczyny powstawania pożarów, zasady zapobiegania im oraz sposoby zachowania się w przypadku pożaru. Każdy uczestnik, jeżeli zauważy pożar lub przyczynę mogącą spowodować jego powstanie, powinien natychmiast zawiadomić o tym kadrę.
  • Na bazie są wyznaczone i oznakowane stanowiska ze sprzętem przeciwpożarowym.
  • Komendant obozu zobowiązany jest do ustalenia sygnałów i sieci alarmowej, sposobu zawiadamiania Straży Pożarnej oraz drogi i sposobu ewakuacji
    w wypadku zaistnienia pożaru – zgodnie z procedurami zawartymi w Procedurze Ewakuacji. Powyższe należy podać do wiadomości wszystkich uczestników obozu.
  • W wypadku powstania pożaru należy zachować spokój i natychmiast przystąpić do gaszenia pożaru za pomocą posiadanego sprzętu oraz bezzwłocznie zawiadomić Straż Pożarną.
  • Po przybyciu Straży Pożarnej na miejsce należy podporządkować się rozkazom prowadzącego akcję i ściśle z nim współpracować. Po ukończeniu akcji sprzęt przeciwpożarowy, urządzenia i środki gaśnicze należy bezzwłocznie przygotować do następnego użycia.

Ustalenia porządkowe. Na obozie zabrania się:

  • Chodzenia z otwartym ogniem po lesie i posługiwania się nim (pochodnie, świece, lampy naftowe) w namiotach i innych pomieszczeniach.
  • Zaśmiecania lasu puszkami po konserwach, butelkami, szkłem, papierem itp.
  • Używania do rozpalania ognisk chemicznych środków łatwopalnych.
  • Przenoszenia i przechowywania w namiotach materiałów łatwopalnych i żrących.
  • Instalowania urządzeń elektrycznych bez udziału upoważnionego fachowca.
  • Dokonywania napraw sieci urządzeń elektrycznych przez osoby nieupoważnione.
  • Rozpalania ognisk przez uczestników bez nadzoru kadry.

Ogniska harcerskie

  • Jedynym miejscem przeznaczonym do palenia ognisk jest wiata programowa oraz misy ogniskowe. Obowiązuje bezwzględny zakaz palenia ognisk w innych miejscach.
  • Podczas ogniska obozu należy wyznaczyć „strażnika ognia", których zadaniem będzie stałe czuwanie nad ogniskiem.
  • Po zakończeniu ogniska należy zgasić ogień, popiół zaś przysypać ziemią lub zalać wodą.

ZASADY PORUSZANIA SIĘ PO DROGACH

  1. W czasie wycieczki jej uczestnicy podporządkowują się rozkazom i zaleceniom prowadzącego – wyznaczonego przez komendanta obozu.
  2. Uczestnicy idą zwartą grupą w szyku podanym przez prowadzącego, maksymalnie czwórkami, na przedzie grupy zawsze idzie prowadzący wycieczkę, następnie najmłodsi uczestnicy, którzy nadają tempo marszu pozostałym, kolumnę zamykają najstarsi uczestnicy wycieczki
    i jeden z instruktorów!
  3. Kolumna porusza się prawą stroną jezdni lub szosy jak najbliżej jej krawędzi, zajmując nie więcej niż połowę szerokości drogi. Maszerując małymi grupkami lub pojedynczo, w przypadku gdy nie ma chodnika lub specjalnego miejsca przeznaczonego dla pieszych, idziemy lewą stroną drogi jeden za drugim lub przy małym ruchu parami. W czasie marszu należy zwracać uwagę na pojazdy poruszające się po drodze lub szosie.
  4. Piesi w wieku do 10 lat mogą iść w kolumnie tylko dwójkami pod nadzorem co najmniej jednej osoby pełnoletniej.
  5. Nie wolno zatrzymywać się w miejscach, gdzie utrudniona jest widoczność, np. na zakrętach, za i przed wzniesieniem, które zasłaniają widoczność maszerującym i kierowcom.
  6. Jeżeli przemarsz kolumny odbywa się przy niedostatecznej widoczności (noc, silny deszcz), pierwszy i ostatni z maszerujących z lewej strony (od osi jezdni) są zobowiązani nieść zapalone latarki:
    - pierwszy – ze światłem białym, skierowanym do przodu,
    - ostatni – ze światłem czerwonym, skierowanym do tyłu.
  7. W miastach należy poruszać się zwartą grupą po chodnikach lub innych szlakach przeznaczonych dla pieszych. Jezdnię przekraczamy jedynie w miejscach wyznaczonych lub przewidzianych przepisami.


Nie wolno: odłączać się od grupy bez zezwolenia prowadzącego, maszerować po jezdni kolumnie pieszych w czasie mgły, a kolumnie pieszych do lat 10 w warunkach niedostatecznej widoczności, prowadzić po jezdni kolumny pieszych przez osobę w wieku poniżej 18 lat.


REGULAMIN STANOWISKA ŁUCZNICZEGO
 

Wszyscy łucznicy oraz osoby towarzyszące muszą stosować się do poleceń wychowawcy prowadzącego strzelanie.

  1. Strzelanie można prowadzić tylko z wyznaczonej linii strzelań i tylko na sygnał wychowawcy (2 gwizdki).
  1. Po oddaniu serii strzałów zawodnicy schodzą z linii strzelań poza linię oczekiwania odkładając łuk i na sygnał wychowawcy (3 gwizdki) wszyscy razem udają się do tarcz po strzały.
  2. Strzały należy wyjmować z maty zwracając uwagę na osoby stojące obok tak by wyszarpnięta strzała nikogo nie zraniła.
  3. Przebywanie przed linią strzelań nawet z boku lub obok tarczy jest zabronione.
  4. Celowanie łukiem do ludzi, zwierząt i rzeczy materialnych jest surowo zabronione.

Nigdy nie należy strzelać w górę, by zobaczyć jak wysoko poleci strzała (spadającej strzały nie widać i może ona kogoś ugodzić).

- Nie wolni chodzić lub biegać w poprzek toru w czasie strzelania.
- Podczas strzelań nie wolno nikomu przebywać w pasie bezpieczeństwa (50 m za tarczami).
- Jeśli zostaną stwierdzone pęknięcia łuku, jego ramion czy uszkodzenia cięciwy, zawodnik powinien fakt ten zgłosić wychowawcy. Dalsze używanie uszkodzonego sprzętu jest zabronione.
- W razie jakiegokolwiek wypadku należy natychmiast zawiadomić obsługę medyczną. 
- Stan techniczny urządzeń i sprzętu sportowego sprawdza osoba prowadząca strzelanie przed każdymi zajęciami.
- Prowadzący zajęcia zapoznaje osoby biorące w nich udział z zasadami bezpiecznego strzelania z łuku i dba o bezpieczne przeniesienie sprzętu łuczniczego z miejsca przechowywania na stanowisko łucznicze  i z powrotem.
- Za bezpieczeństwo użytkowników strzelnicy oraz osób im towarzyszących odpowiada prowadzący strzelanie.
- Osobę naruszającą regulamin strzelnicy usuwa się ze strzelnicy.

REGULAMIN EKOLOGICZNY

Zabrania się:

  • zanieczyszczania gleby i wody w jeziorze przez mycie i pranie poza sanitariatami, kopania dołów i rowów w ściółce leśnej,
  • zaśmiecania i rozkopywania gruntu oraz wylewania środków chemicznych (mydło, proszki, lekarstwa),
  • rozgarniania i zbierania ściółki oraz niszczenia grzybów i grzybni,niszczenia i uszkadzania drzew, krzewów i innych roślin,
  • niszczenia urządzeń i obiektów gospodarczych i technicznych oraz znaków i tablic,
  • biwakowania poza miejscem wyznaczonym przez komendę obozu,
  • wybierania jaj piskląt, niszczenia lęgowisk, nor, mrowisk i gniazd ptasich, płoszenia, ścigania, chwytania i zabijania zwierząt,
  • nadmiernego hałasowania, używania sygnałów dźwiękowych z wyjątkiem przypadków wymagających wszczęcia alarmu,
  • wstępu na uprawy leśne o wys. do 4 m, wstępu na oznakowane powierzchnie doświadczalne i drzewostany nasienne,
  • wstępu w miejsca ostoi zwierząt,
  • rozniecania ognia oraz przenoszenia go poza miejsce wyznaczone do tego celu, wypalania wierzchniej warstwy gleby i pozostałości roślinnych. 

Nakazuje się:

  • rozbijać namioty w takich miejscach, by nie trzeba było odprowadzać wody opadowej rowkami, niszczyć roślin i krzewów,
  • poruszać się po terenie obozowym ścieżkami wyznaczonymi przez komendę obozu,
  • opiekować się nawet najmniejszymi drzewkami i krzewami,
  • brać udział w pogadankach, szkoleniach, konkursach na tematy o ochronie środowiska,
  • zgniatanie plastikowych i kartonowych opakowań, przed wrzuceniem ich do specjalnych pojemników.


REGULAMIN KORZYSTANIA Z BOISKA

  • Boisko jest własnością KH ZHP Świdnica administrowaną przez kierownika ośrodka. Zajęcia na boisku odbywają się wg ustalonego grafiku.
  • Nad prawidłowym korzystaniem z urządzeń sportowych i płyty boiska czuwają opiekunowie podobozów, którzy są osobami upoważnionymi do wydawania poleceń użytkownikom obiektu sportowego.
  • Zajęcia na boisku odbywają się wyłącznie pod nadzorem opiekunów.
  • Obiekt przeznaczony jest do realizacji zajęć programowych Zgrupowania Obozów Hufca ZHP Świdnica.
  • Uczestnicy obozów korzystający z boiska przed rozpoczęciem rozgrywek zobowiązani są do zapoznania się z regulaminem korzystania
    z boiska oraz wyznaczenia ze swojej grupy osoby odpowiedzialnej za ład i porządek na terenie obiektu.
  • KH ZHP Świdnica nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy pozostawione na boisku.
  • KH ZHP Świdnica nie ponosi odpowiedzialności za wypadki powstałe w trakcie korzystania z obiektu niezgodnie z regulaminem oraz bez nadzoru wychowawców.

ZABRANIA SIĘ:

  • Wprowadzania i jazdy rowerami, motorowerami, motocyklami, samochodami, wózkami dziecięcymi, itp. po płycie boiska,
  • Wprowadzania psów, niszczenia urządzeń sportowych i płyty boiska, wchodzenia na urządzenia sportowe w szczególności bramki i konstrukcje/ stelaże do koszykówki,
  • Palenia tytoniu i spożywania alkoholu, zaśmiecania,
  • Przeszkadzania zorganizowanym grupom, zakłócania porządku i używania słów wulgarnych,
  • Przebywania na terenie boiska po godzinie 22.00.               

PROCEDURA ALARMOWANIA I ORGANIZACJI EWAKUACJI

Cel procedury – to zapewnienie sprawnego przygotowania i przeprowadzenia bezpiecznej ewakuacji w sytuacji wystąpienia zagrożenia.

Przedmiot i zakres stosowania procedury - określa tryb postępowania oraz uprawnienia i odpowiedzialności osób realizujących poszczególne etapy ewakuacji. Począwszy od stwierdzenia (możliwości wystąpienia) zdarzeń mających znamiona sytuacji zagrożenia, wskazujących na konieczność podjęcia czynności związanych
z ewakuacją z terenu obozu.

Zasady postępowania w przypadku ogłoszenia alarmu

Sposób ogłaszania alarmu - Osobą odpowiedzialną za przeprowadzenie i nadzorowanie ewakuacji są: kierownik wypoczynku lub osoby wyznaczone przez kierownika. Alarmowanie o zagrożeniach odbywa się w ramach wewnętrznego systemu alarmowania. Osoba odpowiedzialna za przeprowadzenie ewakuacji informuje o zagrożeniu używając sygnalizatora dźwiękowego (jeden długi sygnał), wysyłając sms do kadry podobozów, szefa grupy kwatermistrzowskiej, szefa instruktorów jazdy konnej, szefa kuchni oraz kadry zgrupowania i obsługi sklepiku. Jeśli ktoś usłyszy alarm powinien przekazać alarm głosem.

Ogólne zasady ewakuacji 

 Ściśle stosować się do poleceń przełożonych lub prowadzących akcję ratowniczą;

  • Wyłączyć i zabezpieczyć urządzenia elektryczne i gazowe;
  • Zakończyć pracę sprzętu komputerowego oraz zabezpieczyć dane informatyczne przed dostępem osób niepowołanych;
  • Sprawdzić namioty czy nie pozostały w nich jakieś osoby;
    • Wytypowane osoby do działań zabezpieczających ewakuację winny przystąpić do wykonywania przypisanych im zadań;
    • Wszystkie osoby opuszczające teren obozu powinny zabrać rzeczy osobiste i przystąpić do ewakuacji postępując zgodnie z zaleceniami i udać się na wyznaczone miejsce zbiórki;
    • W trakcie opuszczania terenu obozu swoim zachowaniem wpływać na sprawny
       i spokojny przebieg akcji, w sposób nie wywołujący paniki;
    • Na miejscu ewakuacji kadra z uczestnikami i kadra z personelem przebywają do czasu otrzymania stosownej informacji, co do powrotu na teren obozu.

 Drogi i punkty ewakuacyjne 
Opuszczając teren obozu należy stosować się do znaków informacyjnych stanowiących o kierunku dróg ewakuacji i wyjściach ewakuacyjnych z obozu (strzałki).

W trakcie opuszczania obozu należy zadbać, o sprawne i szybkie przemieszczanie się uczestników w kierunku wyjść ewakuacyjnych.

Przydział obowiązków i organizacja działania

Komendant/ Kierownik obozu

- Podejmuje decyzję o zakresie ewakuacji;

- Uruchamia procedurę ewakuacyjną przy pomocy swoich zastępców, kwatermistrza, szefa grupy kwatermistrzowskiej, innych osób upoważnionych;

- Nadzoruje przestrzeganie ustaleń zawartych w niniejszej procedurze;

- Nakazuje powiadomienie specjalistycznych służb ratowniczych;

- Nakazuje uruchomienie elementów zabezpieczenia procesu ewakuacji w szczególności: ochrona dokumentacji obozu, zabezpieczenie instalacji gazowej, wodnej i elektrycznej;

- Wprowadza zakaz wejścia i wjazdu na teren obozu osób postronnych;

- Zarządza ewakuację samochodów z terenu obozu lub przeparkowanie ich na teren boiska;

- Współdziała ze specjalistycznymi służbami ratowniczymi.

Zastępca ds. organizacyjnych/kwatermistrz

- Wyłącza, na polecenie komendanta (w razie potrzeby bez polecenia), zawór wodny, zawór gazowy i główne bezpieczniki.

Grupa kwatermistrzowska
- Sprawdza pomieszczenia kuchni i gospodarcze, nie udostępniając ich uczestnikom;  zamyka okna;
- Wnosi  do wewnątrz budynków przedmioty, które mogą być porwane przez wiatr np. pojemniki na śmieci, meble ogrodowe;
- Pomaga wyprowadzić uczestników z terenu obozu;
- Jest odpowiedzialna za zabezpieczenie namiotów, sprawdzenie czy są  dobrze przytwierdzone do podłoża;
Komendant Podobozu i pozostali wychowawcy
- sprawują opiekę tylko nad grupą, którą prowadzą; ogłaszają alarm swojej grupy;

- nakazują zabranie tylko osobistych rzeczy; kurtki przeciwdeszczowej, latarki, koca lub śpiwora;

- zabierają dziennik wychowawcy ze sobą, telefon;

- nakazują i nadzorują przebieg ewakuacji podopiecznych;

- budzą uczestników (gdy alarm odbywa się nocą, a każdy z wychowawców ma przydzielone wcześniej namioty, za które jest odpowiedzialny);

- przeliczają stan osobowy grupy w chwili opuszczania namiotu;

- udają się do miejsca zbiórki wyznaczoną i oznakowaną ścieżką ewakuacyjną, zgodnie z  zasadą jeden wychowawca na początku grupy, drugi na końcu;

- na miejscu zbiórki obowiązkowo sprawdzają obecność wśród uczestników, a następnie sprawdzają ich stan zdrowia;

- w przypadku braku uczestnika, należy natychmiast ten fakt zgłosić najbliższemu  przedstawicielowi służb ratowniczych i kierownikowi lub jego zastępcom;

- w przypadku stwierdzenia lub zgłoszenia urazów lub problemów zdrowotnych, należy doprowadzić uczestnika do punktu pomocy, poinformować kierownika, udzielić pierwszej pomocy i w razie potrzeby wezwać pogotowie ratunkowe;

- niedopuszczalne jest zezwolenie na rozejście się uczestników;

- po odwołaniu alarmu: zebrać grupę, udać się do miejsca zakwaterowania, sprawdzić czy wszyscy są w swoich namiotach i sprawdzić samopoczucie uczestników.

Zastępca ds. programowych
- wspomaga komendantów podobozów w kierowaniu uczestników na ścieżki  ewakuacyjne;
- kontroluje pomieszczenia inne (“Dziupla”, sanitariaty, stołówkę, magazyny), niż namioty, w których mogą przebywać ludzie;
- w miarę potrzeb i możliwości zabiera ze sobą dokumentację programową, zabezpiecza ją i przygotowuje na wypadek konieczności ewakuacji;
-zabezpiecza sprzęt komputerowy przed możliwością utraty danych.

Pielęgniarka/Lekarz

- w zależności od zagrożenia prowadzi punkt pomocy przedmedycznej w stołówce lub na kei, zabiera ze sobą niezbędną ilość środków i materiałów medycznych; lekarz pełni służbę w „Dziupli” lub na pomoście głównym.

 

……….………………………, dnia ………………r.

 

 UPOWAŻNIENIE

 

Upoważniam …………………………………………………………..…………………………………,


Dowód osobisty: ……………………………., PESEL: ……………………………..………………,


do odbioru małoletniego

…………………………………………………………..…………………………………………………….

z obozu w Niesulicach organizowanego przez KH ZHP Świdnica, co jednocześnie wiąże się z zakończeniem pobytu wskazanego powyżej małoletniego w ww. formie wypoczynku. Jednocześnie oświadczam, że jestem rodzicem ww. małoletniego, korzystającym z pełni władzy rodzicielskiej nad nim/opiekunem prawnym ww. małoletniego(niepotrzebne skreślić)

 

 

……………………………………………………………….(czytelny podpis - imię i nazwisko)


baner

Związek Harcerstwa Polskiego
Chorągiew Dolnośląska
Hufiec im. Szarych Szeregów w Świdnicy
ul. Lelewela 18, 58-100 Świdnica 
tel./fax: +48 748520179
e-mail: swidnica@zhp.pl
www.swidnica.zhp.pl

Konto: BZ WBK S.A. O/Świdnica 
66 1090 2369 0000 0006 0200 0234 
SWIFT: WBKPPLPP
KRS: 0000264246
REGON: 020380949-00141

Biuro KH czynne:
Pon. - Śr. 8.00-17.00,
Czw. - Pt. 8.00-15.00.

Dane do faktury:
ZHP Chorągiew Dolnośląska
Hufiec w Świdnicy
ul. Nowa 6, 50-082 Wrocław
NIP 897-172-05-40

Adres korespondencyjny:
Komenda Hufca ZHP Świdnica 
ul. Lelewela 18, 58-100 Świdnica
Informacja: Użytkowanie Witryny oznacza zgodę na wykorzystywanie plików cookie.
Szczegółowe informacje w Polityce prywatności.